Tuesday 12 April 2011

DI ATAS SAJADAH CINTA

pernahkah kalian semua membaca sebuah buku cerita kisah-kisah teladan Islami peneguh iman dan penenteram jiwa?? mari, aku ingin memperkenalkan sebuah buku cerita yang menarik minatku untuk membacanya..cerita ini berjudul DI ATAS SAJADAH CINTA by Habiburrahman El Shirazy..ceritanya berbunyi begini...


Suatu hari Zahid, menolong seorang gadis bernama Salma. Zahid dan Salma pun saling terpesona satu sama lain. Sejak itu, keduanya merasakan jatuh cinta. Di sekolah tempatnya mengajar, Zahid sangat disukai oleh seorang guru perempuan lainnya. Gadis pujaan Zahid ternyata telah dijodohkan dengan seorang pemuda tampan namun licik bernaman Yasir. Namun, kedua orangtuanya tak peduli dengan apa yang dirasakan Salma. Zahid pun terus berdo'a kepada Allah agar dipersatukan dengan Salma apabila berjodoh.Dengan niat tulus, datanglah Zahid untuk melamar gadis pujaannya. Sebenarnya kedua orang tua Salma menyambut baik kedatangan Zahid. Namun, karena Salma sudah dilamar, Zahid pun harus rela melepas gadis yang dicintainya. Salma pun sangat sedih. Sebagai tanda mata, Zahid memberikan sajadah untuk Salma. Sehelai sajadah pelipur lara dan rindu. Suatu hari, Yasir tertangkap polisi dalam pesta narkoba. Ayah Salma pun merasa bersalah karena telah menjodohkan anaknya kepada orang yang terlibat narkoba. Lalu ayah Salma memutuskan untuk tidak menjodohkan anakanya kepada Yasir. Melainkan diterimanya lamaran Zahid untuk menikahi Salma. Akhirnya, mereka dipersatukan kembali karena cinta tulus mereka.


cubalah membaca buku cerita ini..menarik, sangat bagus! banyak perkara yang kita akan dapat..cubalah!!

2 comments:

  1. rasa mcm dah pernah ada buku ni. tp cari2 x jumpa. mcm pernah ada yg pinjam then hilang. novel ni dah lama ke baru lg eh? mcm pernah beli sekitar thn 2008.

    Bila baca entry ni, mcm tak pernah baca ceritanya..huhu..lupa dah.

    tp kisah2 Dalam Mihrab Cinta pun best gak tau.

    dah cuba BUMI CINTA? tu pun best...

    ReplyDelete
  2. emm,mcm2eh...syxbce ag sume2..nanti sy bce r..klu best..huhuhu =] (minah giler novel) =p

    ReplyDelete